
Co je to dodavatelský řetězec?
Dodavatelský řetězec (anglicky supply chain) je systém všech procesů, které stojí mezi základní surovinou a koncovým zákazníkem. Jeho součástí jsou všichni, kdo se podílí na přemístění produktu k zákazníkovi: výrobci, dodavatelé, prodejci nebo třeba dopravci.
Například mezi zákazníkem kupujícím židli a stromem je řetězec procesů, které strom v židli přemění a dostanou k zákazníkovi – od těžby dřeva, přes práci truhláře, naskladnění v obchodě, zabalení zboží až po doručení židle zákazníkovi.
Čím více firem je v dodavatelském řetězci zapojeno, tím je delší a složitější.
Udržitelný dodavatelský řetězec jako součást CSR
V posledních letech přibývá firem, které se snaží svůj řetězec přeměnit na udržitelný. To znamená, že v každé fázi procesu kontrolují ekologický i sociální dopad. Snaží se tak chovat ohleduplně k životnímu prostředí, svým zaměstnancům i celé společnosti.
Firmy se často hlásí k principům společenské odpovědnosti firem (CSR – Corporate Social Responsibility). Tyto firmy se dobrovolně zavazují:
- podnikat s ohledem na životní prostředí a veřejný prostor,
- jednat ohleduplně se zaměstnanci
- a pěstovat zodpovědné vztahy s partnery a zákazníky.
Vliv na to má nejen uvědomění samotných firem a jejich snaha chovat se zodpovědně, ale přibývá i legislativních nařízení, které je k tomu tlačí.
Zavádění udržitelnějšího podnikání ovlivnila výrazně také pandemie COVID-19, během které mnohé podniky čelily obrovským výpadkům dodávek z Asie. Manažeři firem si uvědomili, že se nemohou spoléhat jen na globální trh a začali se více zaměřovat na lokální zdroje.
Udržitelnost se nejčastěji promítá do dvou oblastí:
- Environmentální standardy, které reagují na zhoršování životního prostředí, odlesňování, emise skleníkových plynů nebo znečištění vody.
- Sociální standardy, které zahrnují férové pracovní podmínky nebo zdraví a bezpečnost.
Chystaná směrnice přinese větší udržitelnost. I do Česka
Jedním z důležitých nařízení, které ovlivní chování firem je i chystaná směrnice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) o nefinančním reportování. V platnost vejde v roce 2024 a v Česku se dotkne více než 1 000 firem.
Směrnice bude povinná například pro všechny podniky s 250+ zaměstnanci a ročním obratem vyšším než 40 milionů eur. Pokud se tedy zatím udržitelnosti ve vaší firmě nevěnujete, teď je nejlepší doba začít.
Podle CSRD budou firmy muset zveřejňovat informace o svém vztahu k životnímu prostředí, sociální oblasti (např. inkluze ve firmě) a řízení firmy. Nefinanční reportování bude stejně důležité, jako zveřejňování hospodářských výsledků.
Tímto opatřením Evropská unie reaguje nejen na výzvy klimatické změny, ale snaží se zmírnit i další negativní dopady na životní prostředí.
Opatření CSRD také pomůže nasměrovat investory k „zelenějším podnikům“ a výsledky nefinančního reportu firmy rozhodnou třeba o tom, zda a jak výhodně daná firma získá úvěr v bance.
CSRD sice začne platit až v roce 2024, už nyní však řada firem reportuje tzv. ERG skóre. To zohledňuje mimo jiné vliv firmy na životní prostředí, společnost a celkovou transparentnost a etičnost řízení. Pro mnohé investory je ERG rozhodující metrikou.
Jak na udržitelnost ve firmě: 5 tipů z Manutanu
Snaha o větší udržitelnost se propisuje i do nastavení dodavatelského řetězce firem. A jejich tradiční cíle jako jsou nízké výrobní náklady nebo rychlé dodací lhůty nahrazují jiné, ekologické nebo sociální priority.
I my v Manutanu postupně zavádíme opatření CSR, která jsou šetrná k planetě i k lidem. V našem e-shopu najdete více než 15 000 udržitelných výrobků. A v katalogu jsme dali dohromady 5 kroků, který váš dodavatelského řetězec změní v udržitelnější systém.
Tady jsou:

1. Usilujte o přepravu zboží s nízkou uhlíkovou stopou
Čím kratší vzdálenost zboží urazí, tím lépe. Pracujte s optimalizací trasy – pokud máte zboží od více dodavatelů, nemusí nutně cestovat do vašeho skladu, využijte možnost odeslání přímo od dodavatelů a zkraťte tím cestu, kterou zboží za zákazníkem urazí.
Další tipy, jak může vaše firma být ekologičtější, najdete na našem blogu.
2. Snižte množství odpadu a kontrolujte spotřebu energie
Zaveďte ve firmě principy cirkulární ekonomiky: vrácené nebo poškozené zboží nabízejte dál – my například provozujeme Výprodejnu. Snižujeme tím množství odpadu a výrobky se znovu využijí.
Nabízejte zboží z recyklovaného materiálu a sami své vrácené, neprodané či poškozené zboží recyklujte a přemýšlejte nad tím, jak můžete využít provozní odpad. V Manutanu třeba původní obaly z vráceného zboží používáme znovu nebo je využijeme jako výplňový materiál.
Tip z Manutanu: Udržitelné produkty označujeme zeleným štítkem „výrobek šetrný k životnímu prostředí.“
O zavádění cirkulární ekonomiky ve firmě jsme napsali článek.
3. Dbejte na zdraví a pohodu svých zaměstnanců
Pro firmu, která dodržuje CSR, je péče o zaměstnance stejně důležitá jako péče o planetu. Starejte se o bezpečnost na pracovišti, ergonomii, dbejte na dodržování přestávek na odpočinek, snažte se zlepšit podmínky práce na dálku či v noci. A pravidelně se zaměstnanců na jejich spokojenost ptejte a s jejich připomínkami pracujte.
K faktorům, které zhoršují zdraví zaměstnanců, patří i hluk na pracovišti. Přečtěte si, co proti němu dělat.
4. Pracujte s odpovědnými dodavateli
Nakupujte co nejvíce od lokálních dodavatelů a zkraťte tak svůj dodavatelský řetězec. V Manutanu v posledních letech vyhledáváme partnerství s dodavateli, kteří vyrábějí v Evropě. Krom jednodušší logistiky to má ještě jednu výhodu: tyto firmy totiž musí dodržovat řadu ekologických a sociálních závazků, které stanovuje Evropská unie.
Tip z Manutanu: Původ výrobků na e-shopu označujeme vlajkou dané země, případně Evropské unie.
5. Formulujte CSR politiku ve své firmě
Zformulujte si ve firmě strategii pro udržitelný rozvoj a principy CSR – poradí vám třeba platforma Byznys pro společnost.
Nezapomeňte své závazky, cíle i úspěchy sdílet se zaměstnanci i širokou veřejnosti. Principy udržitelnosti si zaslouží, aby se o nich vědělo.