
Povinnou výbavu vozidla definuje vyhláška č. 153/2023 Sb., o schvalování technické způsobilosti vozidel a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Vyhláška nerozlišuje mezi soukromým a firemním vozem; podstatná je pouze velikost auta, resp. počet míst. V porovnání s minulostí je nyní povinná výbava osobních automobilů stanovena poměrně minimalisticky.
Povinná výbava pro osobní vozidla zahrnuje čtyři položky:
Obsah autolékárničky musí odpovídat platné vyhlášce a položky v lékárničce nesmí být prošlé. Výstražný trojúhelník pořiďte nejlépe praktický skládací. Se sadou na opravu pneumatiky jednoduše opravíte menší defekt. Je to rychlejší, jednodušší a čistší práce, než výměna celého kola.
Vozidla kategorie M2 a M3 (více než osmimístná) musí mít v povinné výbavě také hasicí přístroj. Vyhláška č. 153/2023 stanoví, kolik musí být ve vozidle hasicích přístrojů a jakou hasicí schopnost mají mít (liší se to podle velikosti dopravního prostředku a počtu míst pro pasažéry).
TIP: Řada článků na téma doporučené výbavy hasicí přístroj zmiňuje. Některá auta ho mají dokonce v základní výbavě. Zvažte proto, zda jej do firemních aut nepořídit.
1. Autolékárnička
Vybavení autolékárničky se liší podle velikosti vozidla. Mezi služebními auty většinou převažuje velikost I. (vozidla pro maximálně 9 osob, tedy osobní vozy a menší dodávky). Lékárničku velikosti II. musí mít minibusy, autobusy a další vozidla, která dokáží přepravit až 80 lidí, velikost lékarničky III. je pro vozidla nad 80 míst.

Není potřeba nakupovat obvazy a náplasti po kusech – běžně jsou k dostání plně vybavené autolékárničky, u kterých vám prodejce garantuje, že jejich obsah je v souladu s platnou vyhláškou.
O výbavě služebních vozidel jsme si povídali s Martinem Vlašínem, Fleet Managerem skupiny E.ON, který má na starosti vozový park, který aktuálně zahrnuje 1342 vozidel. K autolékárničce měl následující postřeh: „Často se stává, že lidi z lékárničky v autě něco použijí a ani to nemusí být při nehodě, třeba na dovolené potřebují nůžky a pak je zapomenou do lékárničky vrátit. Proto vždycky všem říkám, že obsah lékárničky je potřeba jednou za čas zkontrolovat a myslet na to, že pokud něco použiju, musím to doplnit. A samozřejmě je potřeba kontrolovat expirační dobu jednotlivých položek.“
TIP: Vše, co potřebujete vědět o autolékárničkách, najdete v článku Jak vybavit lékárničku ve služebním autě.
2. Výstražný trojúhelník
Trojúhelník, kterým upozorníte přijíždějící řidiče na odstavené vozidlo, musí splňovat parametry dle vyhlášky č. 153/2023, která odkazuje na předpis OSN č. 27. Většina prodejců soulad s příslušnými předpisy garantuje, takže není potřeba dohledávat právní předpisy a kontrolovat jednotlivé parametry trojúhelníku. Platí to i pro nás v Manutanu.
Kam umístit výstražný trojúhelník v případě nehody?
Na běžné silnici si odkrokujte vzdálenost 50 metrů od auta, na dálnici by to mělo být 100 metrů. Přizpůsobte umístění trojúhelníku dopravní situaci – pokud vám 50 metrů vyjde na začátek ostré zatáčky (takže z pohledu přijíždějícího řidiče bude trojúhelník umístěn až konci zatáčky), bude lepší vzdálenost posunout a trojúhelník dát na až za zatáčku (aby jej přijíždějící řidič spatřil už při vjezdu do zatáčky).
2. Reflexní vesta
Reflexní vestu v příloze 7 vyhlášky č. 153/2023 mezi povinnou výbavou nenajdete. Přesto ji v autě musíte mít. Nasazení vesty totiž v určitých situacích vyžaduje zákon o provozu na pozemních komunikacích (č. 361/2000 Sb.), když stanoví, že řidič je povinen mít na sobě oděvní doplňky s označením z retroreflexního materiálu, nachází-li se v souvislosti s nouzovým stáním mimo vozidlo na pozemní komunikaci. Jinými slovy bez reflexní vesty nemůžete z auta do provozu vystoupit, pokud nejste na odstavném parkovišti.
TIP: Investujte do bezpečí svých kolegů a pořiďte do každého auta alespoň dvě reflexní vesty. Jde o cenově nenáročné položky, které vám rozpočet nenabourají. Na služební cesty se často jezdí ve dvou a v případě nehody vesta zabrání dalšímu zranění z důvodu nepřehledné dopravní situace. Navíc, v mnoha sousedních zemích je reflexní vesta pro každého pasažéra v autě povinná. Platí to například na Slovensku nebo v Rakousku.
Martin Vlašín radí: „Lidé často vůbec neřeší dopravní předpisy země, do které jedou, což platí jak pro služební, tak pro soukromé cesty. Rozhodně doporučuji si před odjezdem najít odlišnosti pro danou zemi, v době internetu to není nic těžkého. Třeba při cestě do Chorvatska byste měli mít v autě náhradní žárovky a v Německu je v zimě povinné vozit sněhové řetězy.”

4. Sada na opravu pneumatik nebo rezervní kolo + nářadí potřebné k výměně
Podle vyhlášky č. 153/2023 je povinnou součástí výbavy náhradní kolo a nářadí potřebné k výměně. To neplatí, pokud s sebou vozíte sadu na opravu pneumatiky, která vám v případě defektu umožní nouzový dojezd. To odpovídá současnému trendu – řada lidí se stejně do výměny kola sama nepustí a raději si zavolají odtah nebo asistenční službu.
Se sadou na opravu pneumatiky zvládnete zalepit defekt o průměru až šesti milimetrů, a je to výrazně rychlejší, čistší a fyzicky méně náročná práce než výměna celého kola. Proto bychom doporučili sadu na opravu pneumatiky do firemních aut pořídit, i pokud v nich jsou rezervní kola.
Pokud jde o nářadí, potřebné k výměně kola, vyhláška č. 153/2003 stanoví, že to je minimálně:
- klíč k povolení šroubů na kole auta (tzv. ořech, ke každému autu pasuje jiný),
- zvedák s patřičnou nosností (ta se odvíjí od hmotnosti vozidla).
TIP: Ať už budete kolo opravovat nebo měnit za rezervní, oceníte u toho pracovní rukavice. Doporučujeme v autě jeden pár vozit.
Doporučená výbava služebního auta
Nad rámec povinné výbavy se hodí mít v autě další položky, které řidičům usnadní řešení nenadálé situace. Následující položky se hodí mít v autě bez ohledu na to, jestli jedete na služební či soukromou cestu:
- Formulář záznamu o nehodě: Většinou po vás zaměstnavatel bude vyžadovat vyplnění formuláře v případě škody odhadované na méně než 100 000 Kč.
- Tažné lano, startovací kabely: Nedocenitelná pomoc v případě nečekané poruchy.
- Láhev s vodou: Hodí se k uhašení žízně v případě, že s autem někde uvíznete nebo jako nouzová náhrada chladicí kapaliny (ve výjimečných případech).
- Náhradní žárovky a pojistky: Dřívější součást povinné výbavy, která stále může v některých situacích přijít vhod.
- Škrabka na led: Kdysi jsme v nouzi škrábali zamrzlá okna cédéčkem nebo platební kartou. Moderní automobily CD přehrávače nemají a zvykli jsme si platit telefonem. Škrabka stojí pár korun a v zimě se bez ní neobejdete.
Martin Vlašín z E.ONu doporučuje: „Nikdy nepředpokládejte, že cesta vám bude trvat tu dobu, co má trvat podle mapy. Památný je takzvaný Ťokův průsmyk, část dálnice D1 u Humpolce, na které před pár lety uvízly během sněhové kalamity stovky aut a lidé tam strávili celou noc. Radši se připravte na nejhorší a minimálně dostatek pitné vody s sebou vozte vždycky.“
Startovací kabely nahodí motor v případě vybité baterie. Tažné lano vybírejte podle váhy vozidla. Sada pojistek do auta obsahuje několik typů a velikostí pojistek.
Pomoc řidičům v nesnázích
Pokud máte rozsáhlejší vozový park a vaši lidé hodně cestují, zvažte také vyčlenění konkrétní osoby, na kterou se řidič může v případě nehody obrátit. Řidiči, kteří řeší nestandardní situaci, velmi ocení, když jim někdo poradí, jak vyplnit formulář o nehodě, nebo jim třeba zavolá odtah, protože si firma platí nějaké asistenční služby. Martin Vlašín vzhledem k rozsáhlosti vozového parku E.ONu nechal zřídit pro řidiče rovnou asistenční linku. Ta v roce 2023 pomohla 178 řidičům, kteří se dostali do nesnází.