.

Tipy, jak vybavit firemní šatnu

[Aktualizováno] Šatna je to první, co vaši zaměstnanci vidí při příchodu do práce i při odchodu. Poradíme vám, čím ji vybavit, aby odpovídala normě a aby se tam všichni cítili dobře.

Co by nemělo chybět ve firemní šatně?

1. Pravidla pro skříňovou šatnu 

Skříňová šatna je nezbytnou součástí všech pracovišť, kde zaměstnanci musí nosit pracovní oděv a nemohou se z hygienických či jiných důvodů převlékat jinde.

Co musí šatna splňovat dle normy?

Šatna a její vybavení by mělo odpovídat normě ČSN 73 4108. Ta stanovuje, že:

  • šatna je dobře přístupná a stavebně oddělená od umývárny a pracoviště,
  • na jednu osobu připadá prostor 0,5 m2,
  • skříňky na šaty a obuv jsou z hladkého, vlhkosti vzdorujícího materiálu, dobře větratelné,
  • skříňky jsou uzamykatelné,
  • v šatně je prostor na sezení – lavice.

Nechcete ztrácet klíče? Přečtěte si, jak ve firmě využít elektronické zámky. >>

Norma předepisuje i další podmínky pro skříňové šatny:

  • jedno šatní místo nemůžete dělit mezi dva zaměstnance, a to ani, když se fakticky nepotkávají kvůli střídání směn,
  • šatny musí být odděleny podle pohlaví (Výjimka platí pouze, pokud máte méně než 5 zaměstnanců – v tom případě stačí oddělit užívání šaten pro ženy a muže časovými okny.),
  • vždy musíte mít o 10 % více míst (skříněk, věšáků), než je aktuální počet zaměstnanců. (Takže pokud máte 10 zaměstnanců, potřebujete 11 skříněk.).

Jakou skříňku pro zaměstnance zvolit

Pokud se chystáte vybavit šatnu pro zaměstnance novými skříňkami, najdete na trhu nespočet různých typů. Ale nezoufejte, pomůžeme vám s výběrem – stačí si ujasnit základní potřeby.

Při nákupu vemte v potaz:

  • úroveň znečištění pracovního oděvu,
  • charakter a objem oděvu. Volte větší prostor pro zaměstnance, kteří nosí plášť nebo kompletní výbavu včetně helmy, brýlí a bot. 
  • velikost a dispozici šatny,
  • zda zaměstnanci mají kde uchovat klíče (nebo bude lepší kódový zámek).

Nevíte, jakou skříňku vybrat? Přečtěte si recenzi na svařovaná šatní skříň DURO POP >>

Naše tipy pro ještě lepší šatnu:

  1. Pokud se vaši zaměstnanci při práci zašpiní, vymezte jim před vstupem do šatny prostor na očištění nebo oprášení. Umístěte tam třeba čisticí rohože nebo pár umyvadel. Pokud na to nemáte prostor, zvolte alespoň snadno omyvatelné podlahy i stěny. Zajistěte také pravidelný úklid.
  2. Nezapomeňte na teplotu v šatně – nikdy nesmí klesnout pod 20 °C.
  3. Pokud pracujete ve vlhkém prostředí, pořiďte pro zaměstnance vysoušecí skříňky.
  4. Skříňkami a lavicemi vybavení šatny nekončí. Každý se před začátkem směny rád zkontroluje v zrcadle, nahlédne do kalendáře nebo si na magnetické tabuli či nástěnce přečte důležitý vzkaz od mistra. Je škoda nechat v šatně holé stěny.
  5. Pokud vám chybí okna, investujte do kvalitního osvětlení.
  6. Zvažte pořízení skříní na dobíjení techniky – mobilů, notebooků či tabletů. Zaměstnance tím potěšíte. Ve velkých firmách, kde se schází obchodní partneři na schůzky, můžete skříň umístit také poblíž konferenční místnosti nebo na chodbu.

2. Pracoviště bez nutnosti převlékání do pracovního oděvu

Pokud povaha práce ve vaší firmě nevyžaduje každodenní převlékání do pracovního oděvu, postačí vám dle normy ČSN 73 4108 vyčleněný prostor pro ukládání civilního oděvu, resp. obuvi. Tento prostor může být společný pro všechny zaměstnance.

Můžete využít třeba šatní sestavu s lavicí i skříňkami na boty.

Při zařizování mějte na paměti zimní měsíce, objem péřových bund a všechny louže, přes které váš zaměstnanec při cestě do práce projde. Pokud nechcete mít v šatně mokro, doporučujeme před vstup do šatny položit rohožstojan na deštníky, ať vám během deště nezabírají roztáhnuté deštníky půlku místnosti.

Pokud k vám pravidelně chodí návštěvy, vyhraďte jim třeba stojanový věšák na kabáty a poproste zaměstnance, ať ho nepoužívají.

3. Věšáková šatna pro zaměstnance i návštěvy

Pokud chcete na převlékání nebo odkládání oděvů vyčlenit samostatnou místnost, zvolte věšákovou šatnu. Sloužit může pro zaměstnance (kteří nenosí pracovní oděv), a stejně tak pro návštěvy.

Dle normy se musíte držet následujících pravidel:

  • věšákové háčky musí být 1 500 mm od protější stěny,
  • u dvoustranného uspořádání s odstupem minimálně 1 800 mm,
  • háčky pro dospělé mějte ve výšce 1 600–1 800 mm od podlahy,
  • pro osoby s omezenou schopností pohybu na vozíku mějte háčky 1 000–1 200 mm od podlahy.

Pod háčky doporučujeme umístit lavice se spodní policí na obuv.


Psali jsme o:

Dělené a boxové šatní skříně

AIG3125505

Další články, které vám pomohou