.

4 kroky k optimalizaci skladu

Firmy k optimalizaci přistupují často až tehdy, kdy se potýkají s nedostatkem místa, lidí a chaosem. Přitom správně fungující sklad, kde objednávky odchází včas a nikdy tam nechybí místo pro nové zboží, šetří nejen peníze, ale hlavně vaše nervy. Pokud nechcete, aby se váš sklad proměnil v bludiště, připravte se předem. Připravili jsme pro vás čtyři kroky, pomocí kterých sklad dostanete pod kontrolu.

sklad

1) Kategorizujte produkty pomocí ABC analýzy

ABC analýza je metoda používaná ke klasifikaci skladových položek podle jejich významu a hodnoty. Vychází z Paretova pravidla, kdy 80 % hodnoty skladu tvoří 20 % položek. Využijete ji , pokud pracujete s velkým množstvím produktů.

Při analýze produkty rozdělte do tří kategorií:

  • Kategorie A: nejcennější položky, které tvoří až 70–80 % hodnoty všech zásob a zároveň nezabírají moc místa. Vyžadují přísnější řízení a měly by být vždy k dispozici (alespoň v minimálním množství).
  • Kategorie B: zboží s průměrnou hodnotou. Běžně tvoří 15–25 % hodnoty zásob. ale může zabírat až polovinu místa skladu. Dejte pozor, abyste jich nenaskladnili zbytečně moc – bude vám chybět prostor pro cennější zboží.
  • Kategorie C: tzv. skladové “ležáky”, zboží s nejmenší hodnotu (5-10 %), které zabírá nejvíce místa. Vyplatí se ho pořizovat v nízkých frekvencích nebo až na objednávku.

Analýzou zjistíte, na kterých produktech stojí vaše podnikání. Identifikujete klíčové zákazníky, přizpůsobíte jim nabídku a celkově zefektivníte řízení zásob.

Čtěte, jak ušetřit místo ve skladu, aniž byste se museli stěhovat >>

2) Zamyslete se nad vhodnou strategií zaskladňování
a vyskladňování zboží

Rozhodnutí o strategii je nelehkým úkolem každého vedoucího skladu – do hry přichází několik faktorů. Vedoucí musí zajistit, aby nedošlo k přetížení regálů a aby skladníci nemuseli pro zboží chodit zbytečně daleko. Mezi nejčastější zaskladňovací strategie patří:

  • Pevná pozice: zboží ve skladu má pevně dané místo. Tato strategie se hodí, pokud pracujete s relativně nízkým počtem položek se stabilní zásobou. Výhodou je jednodušší orientace ve skladu. Může se však stát, že zboží nebudete mít kam umístit, i když bude jinde ve skladu volno.
  • Náhodná pozice: strategie vhodná do skladu s proměnlivým sortimentem. Skladníci zboží naskladňují na místo, které je zrovna volné. Výhodou je vyšší obsazenost skladu, strategie je však náročnější na řízení – bez systému řízení ve skladu vznikne chaos.
  • Zónování: tato strategie dělí zboží do skupin, kdy to s nejvyšší obrátkovostí bude vždy co nejsnadněji vyskladnitelné a naopak. Skladníkům to při vyřizování objednávek zkrátí cestu a urychlí práci. Na druhou stranu se s touto strategií často mění rozložení skladu dle sezónních trendů, což přináší námahu navíc.

Obdobné rozhodování vedoucího skladu čeká i při vyskladňovací strategii, kdy musí zajistit plynulý tok zboží při opouštění skladu. Na výběr má více možností:

  • FIFO: z anglické zkratky First In First Out znamená vyskladnění zboží od nejstaršího. FIFO strategie najde uplatnění ve skladech se zbožím s nízkou trvanlivostí, kde se zásoby neustále obměňují.
  • FEFO: skladník řídící se strategií First Expired First Out bude vyskladňovat zboží s nejbližší dobou expirace, bez ohledu na datum naskladnění. To je vhodné např. u farmaceutických nebo potravinářských produktů.

3) Zaveďte systém řízeného skladování

Warehouse Management System (WMS) je software pro řízení skladu, se kterým automatizujete procesy ve skladu ve skladu a zrychlíte práci skladníků. Snadno ho také propojíte  s ERP nebo CRM.

WMS vám pomůže hlavně s těmito procesy:

  • Příjem zboží: Po naskenování spáruje zboží s objednávkou v ERP a ověří, že dorazila celá. Pak zboží automaticky zablokuje vhodné místo ve skladu. To objemné navrhne umístit do spodních regálů a zboží s omezenou dobou trvanlivosti zase blíže k výdeji.
  • Výdej zboží: Při výdeji zboží skladníka navádí k jednotlivým položkám z objednávky tou nejrychlejší cestou. „Chytřejší“ WMS myslí i na případy, kdy skladník nemůže objednávku dokončit, protože zboží není skladem. Systém chybějící zboží rezervuje k pozdějšímu výdeji. Skladník si ale objednávku předchystá, a ušetří  čas celkové přípravy objednávky.
  • Vratky zboží: Pro účely vratek software vytvoří vratkovou pozici blízko příjmu. Tam  skladník uloží vrácené zboží. Ve stejný moment software o vrácené zboží navýší skladové zásoby. Na stejném principu lze ve skladu zřídit pozici pro zboží k opravě.

Při implementaci WMS si spočítejte návratnost projektu. Kromě časových a finančních úspor berte v potaz, že díky softwaru zpřehledníte dění ve skladu a zlepšíte pracovní podmínky a spokojenost zaměstnanců.

4) Využijte skladovací prostory na maximum

Volbou správného regálového systému skladníkům usnadníte přístup ke zboží a přispějete ke snížení nákladů na skladování. Při výběru samozřejmě vycházejte z rozměrů skladu a výšky stropu. Pro různé potřeby využijete:

  • Policové regály: pro skladování lehkého zboží. Při jejich montáži se obejdete bez šroubů a snadno je napojíte k dalším regálům do řad.
  • Konzolové regály: slouží k uložení dlouhého a těžkého materiálu. Jsou vybaveny zarážkami proti odvalení předmětu.
  • Paletové regály: stabilní regál s robustní konstrukcí, do kterého uložíte i naloženou europaletu.
  • Regály se šikmými policemi: jsou vhodné pro skladování zboží v krabicích. Zboží tak máte při odběru z regálu vždy po ruce.

Regály, kterými vybavíte jakýkoliv sklad, archiv, dílnu nebo obchod  najdete v našem e-shopu.

Čtěte našeho průvodce výběrem regálů >>

Pokud hledáte partnera pro optimalizaci skladu, ozvěte se nám.


Další články, které vám pomohou