1) Kategorizujte produkty pomocí ABC analýzy
ABC analýza je metoda používaná ke klasifikaci skladových položek podle jejich významu a hodnoty. Vychází z Paretova pravidla, kdy 80 % hodnoty skladu tvoří 20 % položek. Využijete ji , pokud pracujete s velkým množstvím produktů.
Při analýze produkty rozdělte do tří kategorií:
- Kategorie A: nejcennější položky, které tvoří až 70–80 % hodnoty všech zásob a zároveň nezabírají moc místa. Vyžadují přísnější řízení a měly by být vždy k dispozici (alespoň v minimálním množství).
- Kategorie B: zboží s průměrnou hodnotou. Běžně tvoří 15–25 % hodnoty zásob. ale může zabírat až polovinu místa skladu. Dejte pozor, abyste jich nenaskladnili zbytečně moc – bude vám chybět prostor pro cennější zboží.
- Kategorie C: tzv. skladové “ležáky”, zboží s nejmenší hodnotu (5-10 %), které zabírá nejvíce místa. Vyplatí se ho pořizovat v nízkých frekvencích nebo až na objednávku.
Analýzou zjistíte, na kterých produktech stojí vaše podnikání. Identifikujete klíčové zákazníky, přizpůsobíte jim nabídku a celkově zefektivníte řízení zásob.
Čtěte, jak ušetřit místo ve skladu, aniž byste se museli stěhovat >>
2) Zamyslete se nad vhodnou strategií zaskladňování
a vyskladňování zboží
Rozhodnutí o strategii je nelehkým úkolem každého vedoucího skladu – do hry přichází několik faktorů. Vedoucí musí zajistit, aby nedošlo k přetížení regálů a aby skladníci nemuseli pro zboží chodit zbytečně daleko. Mezi nejčastější zaskladňovací strategie patří:
- Pevná pozice: zboží ve skladu má pevně dané místo. Tato strategie se hodí, pokud pracujete s relativně nízkým počtem položek se stabilní zásobou. Výhodou je jednodušší orientace ve skladu. Může se však stát, že zboží nebudete mít kam umístit, i když bude jinde ve skladu volno.
- Náhodná pozice: strategie vhodná do skladu s proměnlivým sortimentem. Skladníci zboží naskladňují na místo, které je zrovna volné. Výhodou je vyšší obsazenost skladu, strategie je však náročnější na řízení – bez systému řízení ve skladu vznikne chaos.
- Zónování: tato strategie dělí zboží do skupin, kdy to s nejvyšší obrátkovostí bude vždy co nejsnadněji vyskladnitelné a naopak. Skladníkům to při vyřizování objednávek zkrátí cestu a urychlí práci. Na druhou stranu se s touto strategií často mění rozložení skladu dle sezónních trendů, což přináší námahu navíc.
Obdobné rozhodování vedoucího skladu čeká i při vyskladňovací strategii, kdy musí zajistit plynulý tok zboží při opouštění skladu. Na výběr má více možností:
- FIFO: z anglické zkratky First In First Out znamená vyskladnění zboží od nejstaršího. FIFO strategie najde uplatnění ve skladech se zbožím s nízkou trvanlivostí, kde se zásoby neustále obměňují.
- FEFO: skladník řídící se strategií First Expired First Out bude vyskladňovat zboží s nejbližší dobou expirace, bez ohledu na datum naskladnění. To je vhodné např. u farmaceutických nebo potravinářských produktů.
3) Zaveďte systém řízeného skladování
Warehouse Management System (WMS) je software pro řízení skladu, se kterým automatizujete procesy ve skladu ve skladu a zrychlíte práci skladníků. Snadno ho také propojíte s ERP nebo CRM.
WMS vám pomůže hlavně s těmito procesy:
- Příjem zboží: Po naskenování spáruje zboží s objednávkou v ERP a ověří, že dorazila celá. Pak zboží automaticky zablokuje vhodné místo ve skladu. To objemné navrhne umístit do spodních regálů a zboží s omezenou dobou trvanlivosti zase blíže k výdeji.
- Výdej zboží: Při výdeji zboží skladníka navádí k jednotlivým položkám z objednávky tou nejrychlejší cestou. „Chytřejší“ WMS myslí i na případy, kdy skladník nemůže objednávku dokončit, protože zboží není skladem. Systém chybějící zboží rezervuje k pozdějšímu výdeji. Skladník si ale objednávku předchystá, a ušetří čas celkové přípravy objednávky.
- Vratky zboží: Pro účely vratek software vytvoří vratkovou pozici blízko příjmu. Tam skladník uloží vrácené zboží. Ve stejný moment software o vrácené zboží navýší skladové zásoby. Na stejném principu lze ve skladu zřídit pozici pro zboží k opravě.
Při implementaci WMS si spočítejte návratnost projektu. Kromě časových a finančních úspor berte v potaz, že díky softwaru zpřehledníte dění ve skladu a zlepšíte pracovní podmínky a spokojenost zaměstnanců.
4) Využijte skladovací prostory na maximum
Volbou správného regálového systému skladníkům usnadníte přístup ke zboží a přispějete ke snížení nákladů na skladování. Při výběru samozřejmě vycházejte z rozměrů skladu a výšky stropu. Pro různé potřeby využijete:
- Policové regály: pro skladování lehkého zboží. Při jejich montáži se obejdete bez šroubů a snadno je napojíte k dalším regálům do řad.
- Konzolové regály: slouží k uložení dlouhého a těžkého materiálu. Jsou vybaveny zarážkami proti odvalení předmětu.
- Paletové regály: stabilní regál s robustní konstrukcí, do kterého uložíte i naloženou europaletu.
- Regály se šikmými policemi: jsou vhodné pro skladování zboží v krabicích. Zboží tak máte při odběru z regálu vždy po ruce.
Regály, kterými vybavíte jakýkoliv sklad, archiv, dílnu nebo obchod najdete v našem e-shopu.
Čtěte našeho průvodce výběrem regálů >>
Pokud hledáte partnera pro optimalizaci skladu, ozvěte se nám.