.

9 základních produktů pro vybavení ergonomického pracoviště

Shrbená záda, bolavá zápěstí, křečové žíly. Dlouhé sezení u počítače si na zdraví pracovníků vybírá svou daň. Pokud ale na pracovišti dbáte na ergonomii, bude se kolegům pracovat mnohem lépe. Čtěte tipy ergonoma na produkty, které podpoří pohodlnější (a zdravější) práci.

Businesswoman working at ergonomic standing desk

Co to je ergonomické pracoviště

Jde o pracoviště vyhovující konkrétnímu pracovníkovi – aby bylo co nejpohodlnější a nejzdravější. Kolega si podle svých tělesných proporcí může nastavit třeba židli, stůl nebo výšku monitoru. Při práci si volí takovou polohu, která je mu pohodlná a nepřetěžuje zbytečně pohybový aparát. 

„Bohužel mnoho lidí má pracovní místo špatně nastavené, aniž by o tom tušili. Sedí nezdravě, tělo přetěžují, protože jsou na to zvyklí. Když pracovní místa upravíte, tak se jim to samozřejmě nelíbí – jsou zvyklí na svou špatnou verzi,“ mluví z vlastní zkušenosti ergonom Radim Pektor ze společnosti PREVENTADO, která se na diagnostiku ergonomie pracoviště specializuje. 

Pektor dodává, že ergonomie nespočívá jen ve správně zvolených pomůckách. Komfort pracovníka ovlivňuje mnoho dalších faktorů, třeba:

  • osvětlení v kanceláři – ideální je přirozené denní světlo bez odlesků či stínů na pracovní ploše,
  • akustika – dostatečně tiché prostředí, aby se kolegové mohli soustředit,
  • dobrá ventilace – zajišťuje cirkulaci vzduchu a pomáhá udržovat příjemné mikroklima (teplota, vlhkost).

Uvažujte nad ergonomií jako nad celkem a zvažte, co všechno můžete upravit. Nejlépe vám v tom poradí ergonom

Základem ale vždy budou správně vybavená pracovní místa. Bez čeho se neobejdete v kancelářských profesích?

  1. Kvalitní kancelářská židle
  2. Kvalitní pracovní stůl
  3. Kvalitní monitor
  4. Stojan na monitor
  5. Držák dokumentů
  6. Ergonomická klávesnice
  7. Ergonomická myš
  8. Změkčená podložka pod ruku a předloktí
  9. Podložka pod nohy 

1. Kvalitní kancelářská židle

Židli vybírejte tak, ať ji můžete co nejvíce přizpůsobit mírám pracovníka – minimálně chtějte nastavitelnou výšku sedáku a nastavitelnou bederní opěrku

U bederní opěrky není zásadní pouze náklon, ale také výška – aby opěrka správně seděla na zádech.

Při nastavování kancelářské židle se řiďte vzdáleností od desky stolu – prostor mezi podsedákem a stolem by měl být asi 20–30 cm. Pokud se bojíte, že židle kolegům na první dobrou nesedne, vyzkoušejte naši službu židle na zkoušku.

TIP: Sebekvalitnější ergonomická židle nezaručí, že budou kolegové celý den zdravě sedět. Dlouhodobé sezení totiž škodí zdraví. Radim Pektor doporučuje, ať ideálně po 30–40 minutách sezení vědomě „nabourávají.“ Prostřídají polohu vsedě s chůzí, protažením celého těla nebo třeba stáním. Skvělým pomocníkem pro střídání poloh jsou výškově nastavitelné stoly.

2. Kvalitní pracovní stůl

Při volbě pracovního stolu musíte respektovat nařízení vlády č. 361/2007 Sb., které definuje minimální rozměry prostoru pro nohy. Platí, že prostor by měl být:

  1. široký alespoň 50 cm,
  2. vysoký alespoň 60 cm
  3. a hluboký 50 cm. 

Zásadní je také výška stolu – když si na židli kolegové sednou, měli by mít:

  • chodidla na zemi a nohy v kolenou mírně pokrčené (asi 110°),
  • ramena uvolněná, předpažení 20-30° (v rameni),
  • lokty v tupém úhlu (mírně natažené) položeny na stole. 
  • Ruce a předloktí by měly být na stole položeny vodorovně. Ke klávesnici by přitom neměla zápěstí mířit vzhůru.

Nastavte si správnou výšku pracovního stolu dle našeho návodu >>

Při výběru stolu zvažte pořízení výškově nastavitelného stolu, který pomáhá střídat sed se stojem. Díky tomu nebudou kolegy bolet záda a vyhnou se pozdějším zdravotním problémům.

Na následky dlouhodobého sezení totiž upozorňuje řada studií. Dokonce si vysloužilo přezdívku „nové kouření“ – zvyšuje krevní tlak, riziko cukrovky, rakoviny tlustého střeva, křečových žil, bolesti páteře či slábnutí svalů i kostí. 

Výšku stolu musíte správně nastavit – tak, aby kolegové stáli vzpřímeně, s narovnaným krkem a zády. Pro ramena, ruce a lokty platí stejná pravidla, jako u sedu.

U stolů z našeho e-shopu si navíc až 3 výšky můžete uložit do paměťové jednotky. Díky tomu nemusíte výšku stolu ladit pokaždé nanovo.

Čtěte, na co dát pozor při výběru výškově nastavitelného stolu. >>

3. Kvalitní monitor

Pro běžnou kancelářskou práci postačí monitor o velikosti 25″–27″ nebo dva menší monitory. Platí také, že čím zrakově náročnější práce, tím větší rozlišení monitoru budete potřebovat. 

Volte výškově nastavitelný monitor s filtrem modrého světla, který snižuje únavu očí. Komfort při delší práci zlepšuje případně také automatická regulace podsvícení, která se přizpůsobuje okolnímu osvětlení.

Monitor umístěte tak, aby se v něm neodráželo světlo z oken nebo zářivek. Minimální vzdálenost monitoru od očí je podle nařízení 40 cm. Nařízení také určuje minimální jas obrazovky, a to 35 cd/m2.

4. Stojan na monitor

Celodenní práci u notebooku se rozhodně vyhněte – je nejen nezdravá, ale také zakázaná. Podle nařízení vlády by na něm kolegové neměli pracovat více jak 4 hodiny v kuse (č. 361/2007 Sb., § 50 odst. 2.). K notebooku proto vždy připojte externí klávesnici či externí monitor. U něj dbejte na správné nastavení:

 „Jednoduchá poučka říká, že když natáhnu ruku před sebe, měl bych na monitor dosáhnout a mít ho v úrovni očí,“ radí Radim Pektor. 

Pokud si výšku monitoru nemůžete korigovat přímo, vypodložte ho stojanem. Stojí pár stovek a bezpečně s ním výšku monitoru pro kolegy zkorigujete.

5. Držák dokumentů

Vychytávka, kterou ocení ti, kdo často přepisují data z papíru do počítače. Díky tomu, že si papíry naskládají do držáku hned vedle monitoru, bude pro kolegy přeskakování pohledem mezi monitorem a papíry mnohem pohodlnější. A samozřejmě zdravější. Sníží se také pravděpodobnost, že se při přepisování seknou a udělají chybu.

6. Ergonomická klávesnice

„Pokud používáte starší klávesnice, můžete mít zápěstí nepřirozeně zalomená a přetěžujete je. Zhoršuje se vám prokrvení rukou a zaděláváte si na potíže s karpálním tunelem. Proto jsou vhodnější ergonomické klávesnice, které přirozeně přechází do podložky nebo jsou snížené,“ vysvětluje Radim Pektor.
 
Dívejte se po klávesnici, která má nastavitelný sklon, integrovanou podložku pro zápěstí, případně má už zakřivený tvar, který je přizpůsobený poloze rukou.

7. Ergonomická myš

Vyzkoušejte vertikální myš. Klasická myš totiž může způsobovat tlak na cévy a nervy na spodní straně zápěstí. Zaděláváte si tak na syndrom karpálního tunelu, kterému se v této souvislosti říká také myšitida.

Vertikální myš kopíruje přirozený sklon ruky, a tím snižuje zátěž při používání. 

8. Změkčená podložka pod ruku a předloktí

Radim Pektor radí používat myš vždy spolu s měkkou podložkou, která izoluje ruku od chladu a tlaku, což je další rizikový faktor pro vznik syndromu karpálního tunelu. Podložku je vhodné umístit jak pod ruku, tak i předloktí.

9. Podložka pod nohy

Pohodlnější sezení zajistí také nožní opěrka: „Firmy často neví, ale ze zákona mají povinnost vybavit zaměstnance nožní podložkou, pokud o ni požádají. Opěrka podporuje správnou polohu těla a zlepšuje krevní oběh, takže předcházíte křečovým žilám,” dodává ergonom Radim Pektor.

Vaše kanceláře rádi vybavíme

Ať už hledáte pracovní stůl na míru pro recepční, židle do zasedačky nebo kancelářské židle pro tým programátorů. Ozvěte se na naši zákaznickou linku nebo svému obchodnímu zástupci.


Další články, které vám pomohou